søndag 30. oktober 2016

Vygotskys læringsteorier


Innen pedagogikken finnes det tre hovedteorier om læring; behavorisme, kognitivisme, og sosialkulturalisme. De fleste lærere i dag har et syn som ligger nærmest det sosiokulturelle synet. I et sosiokulturelt læringssyn hevdes det at all læring foregår i en sosial kontekst, og læring skjer i interaksjoner mellom mennesker og redskaper i kulturelle og historiske kontekster. Dette læringssynet bygger i stor grad på Vygotskys læringsteorier.

Jeg har valgt å skrive dette innlegget rundt den kjente psykologen Lev Semjonovitsj Vygotsky (1896-1934). En av grunnene er at Vygotskys læringsteori inneholder elementer fra de øvrige teorier, samt at denne teorien har punkter som er aktuelle for min undervisningspraksis. Personlig tenker jeg at læring skapes gjennom samhandling og det påvirker derfor den måten jeg planlegger og organiserer undervisningen.

Som en reaksjon på individorienterte, behavioristiske læringsteorier på 1800-tallet, oppstod det i begynnelsen på 1900-tallet nye læringsteorier med et annet fokus. Uavhengig av hverandre utviklet flere pedagoger, filosofer og psykologer læringsteorier som plasserte individet som en del av samfunnet (Lillejord, 2015). En av disse var Vygotsky. «Vygotsky mente at læring og utvikling skjer i sosialsamhandling, og samtaler og utveksling mellom lærer og elev står sentralt i læreprosessen» (Kitty Lyngnes, 2015, s. 70). Det vil si at mennesker skaper kunnskap og dette synet var i kontrast til tidligere teorier der kunnskap ble sett på som indre kognitive prosesser eller at kunnskap er basert på ytre sanseinntrykk (Lillejord, 2015).

Et av det viktigste punktet i den sosiale samhandlingen som Vygotsky vektlegger, er språket. Språket hjelper oss til å uttrykke ideer, stille spørsmål, lære begreper og gjør oss i stand til å uttrykke tanker. For at lærer og elev skal kunne oppnå læring, er språket en avgjørende faktor for å tilegne seg kunnskap.

Vygotsky er kanskje mest kjent for begrepet den proksimale eller nærmeste utvklingssonen.


Eleven har begrensning på hvilken læring han kan tilegne seg på egenhånd, og det er her vist med den mørkeste sirkelen. Denne sonen utvides etter hvert som eleven tilegner seg ny kunnskap fra neste sone. I den neste sonen finner vi den proksimale utviklingssonen. Her er det en forutsetning at eleven får veiledning av en person som har mer kunnskap enn eleven. Denne hjelp/veiledning kaller Vygotsky mediering. Som man ser, er det grenser for hva eleven kan klare alene og hva eleven kan klare med hjelp.


Jeg mener at teoriene til Vygotsky lett kan brukes i min egen undervisningspraksis. Det er noen deler av teorien hans som er veldig viktige, men samtidig løser ikke disse alle utfordringene som en lærer står overfor i klasserommet.

Vygotskys teori som handler om samhandling kan i praksis rettes mot for eksempel prosjektarbeid. Her er det viktig at læreren har tett oppfølging, slik at elevene ikke blir sittende å lete etter løsninger. Læreren skal støtte opp om elevens forsøk, og ikke fortelle hvordan man gjør det. Her kan jeg som lærer hjelpe elevene til å forstå ved å stille spørsmål, dette kalles mediering. Videre kan prosjektarbeid deles i grupper med ulike individuelle kompetansenivå, slik at de svakeste kan lære av de med høyere kompetanse. Det er i slike tilfeller viktig at elevene er motiverte til å hjelpe hverandre og klarer å samarbeide, hvis ikke kan det fort bli lite eller ingen læring. Imidlertid opplever jeg at ikke alle elever ønsker samarbeid. De vil holde informasjonen som de lærer for seg selv for å få best mulig karakter, eller de liker best å jobbe individuelt og de sier da at de lærer best.

Når det kommer til språket så er dette veldig sentralt i forbindelse med forståelsen av hva som skal gjøres. For eksempel er faguttrykk en viktig del av læringen i de fagene som jeg underviser i. Faguttrykk kan med ett ord eller utrykk forklare hva en ting er og det er derfor nødvendig å bruke tid på faguttrykk. Når eleven har lært faguttrykk så sparer man tid på forklaringer og eleven kan være i stand til å klare mer på egenhånd, f.eks når han/hun leser en tekst.

Det er i den proksimale utviklingssonen at elevene videreutvikler seg og lærer iflg. Vygotsky. Det som kan være vanskelig her er å finne det optimale utviklingspotensialet til eleven. Her må man ikke legge lista for høyt, men heller ikke for lavt. Enten vi legger vi lista for høyt eller for lavt kan eleven miste motet. Hvis eleven får for vanskelige oppgaver og læreren ikke har anledning til stillasbygging (scaffolding), vil eleven oppleve frustrasjon og miste motet. Dersom eleven bare gjør ting som man kan fra før, vil man ikke få utvidet kunnskapsområdet sitt og stadig repetisjon kan påvirke motivasjonen for læring. Det ideelle er å gi elevene oppgaver som er litt vanskelige slik at eleven befinner seg innenfor den proksimale sonen og dermed kan strekke seg litt, lære litt mer og oppleve nok utfordringer.

Det kan imidlertid være vanskelig for en lærer å vite hva som er passe utfordringer for en elev til enhver tid. Elevene i dagens skole har rett på tilpasset opplæring og da skal læreren ta utgangspunkt i elevens forutsetninger. Dette passer godt med Vygotskys læringssyn, men i hverdagen er det ikke alltid tiden strekker til og det kan ofte skje at elevene får for vanskelige eller for lette oppgaver. Det er derfor viktig at læreren ofte har kartlegging av elevens kompetanse som hjelp til videre planlegging av undervisningen.

Avslutningsvis må det poengteres at i et yrkesfag er det viktig at eleven lærer å samarbeide da det er viktig for fremtidig arbeid. Gjennom samarbeid kan de også lære mer og de lærer også av hverandre. Læreren må tilpasse den proksimale utviklingssonen til den enkelte elev og gir passe støtte slik at eleven i morgen, kan gjøre dette selv. Dersom læreren ikke klarer å tilpasse undervisningen til elevene, med enten for lette eller for vanskelige oppgaver, blir læringsutbytte lite for elevene. Det er viktig med samhandling mellom lærer og elev, og mellom elever. For å kunne ha god samhandling er det en forutsetning at læreren har fokus på et klart og presist språk. Gjennom språket utvikles tanker, ideer og Vygotskys syn på læring har fortsatt relevans i dagens klasserom.

Kilder
Kitty Lyngnes, M. R. (2015). Didaktisk arbeid. I M. R. Kitty Lyngnes, Didaktisk arbeid (s. 70). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Lillejord, S. (2015). Livet i skolen 1. I T. N. m.fl, Livet i skolen 1 (ss. 177-206). Bergen:Fagbokforlaget.

3 kommentarer:

  1. Hei Gisle!

    Det var interessant å lese blogginnlegget ditt om Vygotskijs læringsteorier. Dette er en filosof jeg ikke har lest så mye om ennå. Etter å ha lest teksten din, sitter jeg igjen med følelsen av å ha fått god oversikt over det han sto for. Du har god formidlingsevne!

    Du har tatt for deg tre hovedteorier som du først forklarer på en lettfattelig og god måte. Etterpå knytter du teoriene opp mot din egen undervisning, og kommer med både positive og mindre positive konsekvenser av dette. Det er lett å skape seg et bilde av hvordan du tolker Vygotskijs teorier i praksis, og at du er bevisst hvilke negative følger dette kan få for enkelte elever.

    I ett av de siste avsnittene dine, så er du inne på et begrep som du kaller ”stillasbygging” eller ”scaffolding”. Det hadde vært fint om du kunne ha utdypet hva Vygotskij sier om dette, og gjerne hvordan du tolker det i din undervisning.

    Ellers tusen takk for fin lesning!

    Frøydis L. Øfeldt

    SvarSlett
  2. Hei Gisle!

    Jeg synes du har skrevet et fint innlegg der du forteller leseren om de tre hoveddteoriene før du tar nærmere for deg sosialkulturalismen. Der forklarer du på en god måte hvorfor du har fokus på Vygotskij. Deretter følger du opp med litt mer fakta rundt det sosialkulturelle synet, hva det går ut på og hvorfor det passer inn i din undervisning. Jeg tenker at her kan jeg lære noe av deg og måten du skriver på og legger fram synet ditt. Kjekt med eksempler, du virker engasjert, det er driv i innlegget ditt og i måten du ordlegger deg på. Det virker på meg som om du har oversikten på Vygotskij og det han mente. Kjekk lesning!

    Ikke mye å pirke på her etter mitt syn, men et ønske kunne vært at du hadde tatt med en situasjon/ episode fra undervisningen din..?

    Camilla Myklebust

    SvarSlett
  3. Hei Frøydis og Camilla

    Først og fremst vil jeg takke for fine og konstruktive tilbakemeldinger på min aller først blogg. Dere skrev blant annet at jeg kunne gitt en mer utdypende forklaring på hva Vygotsky sier om stillasbygging, og dere vil begge høre om noen eksempler fra undervisningen min.

    Det er opprinnelig Jerome Bruner som brukte begrepet «scaffolding» (stillasbygging) og Vygotsky videreførte dette. Stillasbygging er en metode som læreren bør bruke for å kunne hjelpe elevene til å lære mer og klare mer på egenhånd. Noen oppgaver klarer eleven å gjøre på egenhånd, mens andre derimot trenger eleven hjelp fra noen som har mer kunnskap for å komme seg videre, og tilnærme seg mer kunnskap. I denne fasen av læringen befinner eleven seg i den proksimale utviklingssonen, i følge Vygostsky. Her er det viktig at læreren bruker stillasbygging for å hjelpe eleven. Læreren må gi oppgaver til eleven som kan få han/hun til å strekke seg litt lenger, men samtidig må læreren passe på at eleven får nok hjelp til å mestre oppgaven. Man må bygge et stillas slik at eleven kan klare å klatre videre oppover stillaset, med litt hjelp fra læreren eller eventuelt fra en annen elev som kan mer. Når eleven har kommet til et visst nivå på stillaset, må det tilrettelegges for at eleven på ny kan klatre opp et til nivå på stillaset. Dersom en elev mestrer en oppgave, er det ikke lenger behov stillaset. For læreren er stillasbygging som metode et nyttig verktøy, men det er samtidig viktig at oppgavene som elever får, verken er for lette eller for vanskelige. Det er læreren som må ha kjennskap til elevens kunnskapsnivå og finne oppgaver, med eller uten hjelp som får eleven til å mestre stadig mer avanserte oppgaver og derfor også tilegner seg mer kunnskap. Dersom stillaset har for høye trinne eller er for høyt opp på veggen, kan eleven oppleve frustrasjon som ikke bidrar til læring.

    Jeg underviser i byggfag og det er mange elever som starter i vg1 som har lite eller ingen forkunnskaper om hva faget innebærer. Mange av elevene har f.eks. aldri sett at noen har saget en fjøl i to like store deler. Da må jeg legge til rette for at elevene har nok kunnskaper om hvilke oppgaver de skal gjøre før de evt. begynner å bruke farlige maskiner. Et konkret eksempel som kan nevnes er Dag. Dag har en del fravær og ikke har fått med seg all nødvendig forkunnskaper for å kunne bruke dreiebenken. Han er frustrert fordi han ser at de andre elevene mestrer oppgaven, men han vet ikke hva han skal gjøre. Da er det viktig at jeg som lærer, gir Dag den nødvendige informasjonen og veiledningen for at han kan klare å gjennomføre den første delen av oppgaven som er å dreie en profil. Jeg setter Dag sammen med Solfrid som har vært i alle timene og vet godt hvordan denne oppgaven skal utføres. I tillegg er Solfrid flink, og liker å hjelpe de andre. Da føler hun mestring og hun er stillaset, eller støtten, som Dag trenger for å komme seg videre med oppgaven og lære mer. Noen ganger bruker jeg elevene og de fungerer som stillasbyggere, men oftest er det jeg som lærer som bygger stillaser, tar ned stillaser og setter opp nye stillaser til andre elever eller på andre kunnskapsområder.

    Håper dette var en grei forklaring på stillasbygging.

    SvarSlett